Vacation

Än en gång så var det ett tag sen, men ni börjar väl bli vana nu... Men jag har faktiskt varit borta den senaste veckan. På västkusten närmare bestämt. Det var riktigt skönt att få komma iväg med Jimmy en sväng, känns som vi inte hunnit umgås någonting.
Resan avslutades självklart med shopping på Gekås Ullared, gissa om jag var lycklig. Gick därifrån med 5 kassar bebisgrejer till ett fyndpris på 5000 kr. Hehe! Men nu har vi allting, inhandlade täcke och kudde till spjälsäng och vagn idag och sedan ska bara madrass och barnvagn hämtas. Sen får den lill* komma precis när den vill.

Snacka om att man börjar längta nu, förlossningen är allt jag tänker på. Att få hålla min lilla son/dotter i famnen för första gången.

Jimmy och jag firade även vår tvåårsdag under semestern, vilket var riktigt härligt. Kan inte fatta att det redan gått två år. Det firades hur som helst med middag vid havet och en promenad längs Tylösand medans solen gick ner. Fruktansvärt romantiskt.


                         exempelbild från datorn

Gick även in i vecka 31 i torsdags, kommer bild på magen sen också.

Vecka 31

Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ansöka om havandeskapspenning nu. Det gör du hos försäkringskassan.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.



Jag får ta och lägga upp bilder vid ett senare tillfälle för nu ska jag slå mig ner och titta på American History X.

Blir borta hela dagen imorgon och vet inte riktigt när jag kommer hem, men jag ska väl bli lite bättre på att skriva av mig.

Graviditeterna | |
Upp