Allt eller inget?

Sommar och semester i all ära men tyvärr har det inneburit en hel del extrakilon för mig efter denna semester. Egentligen har jag slarvat med kost och träning sen Leah föddes men har till och från fått ryck och "jojobantat". Hur som helst har jag haft svårt att hitta någon metod som funkar långsiktigt eftersom kilona gärna smyger sig på igen när disciplinen bleknar.
Nu efter semestern har jag än en gång bestämt mig för att ta tag i kosten och motionen eftersom jag känner mig både fysiskt och psykiskt trött. Har sedan några månader tillbaka varit illamående och har haft svårt att äta och jag misstänker starkt att det hänger ihop med dålig kosthållning. Känns som om kroppen säger ifrån och jag tror det är dags att lyssna på riktigt denna gången. 
 
Jag har valt att plocka bort så mycket socker som möjligt eftersom det är min största last. Jag är en riktig godisråtta och det har gått lite överstyr när man känner att man måste ha något varje dag. Tänkte även försöka plocka bort vitt bröd och pasta eftersom jag upplever att illamåendet hänger ihop med när jag äter mycket vitt mjöl. 
 
Det jag tyckt varit svårast är den psykiska aspekten av att tänka att jag aldrig ska få äta socker igen. Aldrig en godisbit, aldrig tårta osv. Jag tror att det helt fel tankesätt men jag vet samtidigt att om jag väl tar en bulle eller några godisar så faller jag så lätt ner i träsket igen.
Hur gör ni? Hur äter man med måtta? Går det att hitta någon balans eller är det allt eller inget som gäller?
 
Just nu blir det mycket thé och fröknäcke för min del. När sötsuget kommer så tar jag en kopp thé och jag tycker faktiskt att det funkar. Mycket handlar nog bara om att ha något att "smaska" på/sysselsätta sig med. 
Prova att baka det här fröknäcket, superlätt att göra och går att veriera med kryddor och frön efter smak. Det är dessutom glutenfritt, näringsrikt och så gott.
 
Fröknäcke
 
  • 2 dl majsmjöl
  • 2,5 dl blandade frön ( jag brukar köra linfrön, sesamfrön, solroskärnor, pumpakärnor och chiafrön lite beroende på vad som finns hemma. Blanda efter eget tycke och smak )
  • 0,5 dl olivolja
  • 2 dl kokande vatten
Blanda allt i en bunke, häll ut på bakplåtspapper, strö över lite flingsalt och in i ugnen ca. 1 h på 150 grader. 
 
 
 
 
Vardag | |
#1 - - Anonym:

Jag körde forever livings C9. Det är verkligen en kickstart och får en att tänka på heeeelt annat sätt.. Kolla change9 på Facebook!

Svar: Tack för tipset! Hur fungerade det efter kickstarten? Lyckades du hålla samma "tänk" och fortsätta med bra kosthållning även efteråt? :)
Cimarosa

Upp